torstai 20. lokakuuta 2011

Pienellä painettu Anvil

Yle Teema esitti maanantaina 17. lokakuuta dokumenntielokuvan kandalaisesta hevibändistä Anvilista. Ohjelma oli uusinta. 2008 valmistunut dokumentti kertoo 80-luvun alussa nosteessa olleesta yhtyeestä, jonka kehitys jäi polkemaan paikalleen. Bändistä tuli kulttinimi. Sen jäsenet joutuvat käymään päivätöissä, koska yhtye ei tuota niin paljon rahaa, että soittajat pärjäisivät sillä.


Elokuvan myötä Anvil sai uutta nostetta uralleen. Yhtye on esiintynyt muun muassa Etelä-Ruotsissa Sweden Rock Festivalilla kaksi kertaa lähivuosina. Tampereen Sauna Open Airissa se yritti selättää rankkasateen. Ruotsinlaivallakin bändi nähtiin Sweden Rock Cruise -tapahtumassa. Joulukuussa Anvil on Saxonin kanssa Helsingin Nosturissa keikalla.

Ruotsissa oli viime vuonna jopa keräys yhtyeen hyväksi. Sillä nostettiin bändin muinainen hitti Metal On Metal singlelistalle.


Viime vuoden loppupuolella linkitin Facebookiin uutisen Anvil Aidista. Tuolloin aihe ei muistaakseni saanut juurikaan kommentteja. Facebookiin pian tulevasta aikajanasta senkin varmaan saisi selville. Yle Teeman maanantaina esittämän dokumentin jälkeen yksi jos toinenkin kehui päivityksissään Anvil-elokuvaa.

Kommenttini erääseen Anvil -päivitykseen on saanut aikaan suoranaisen lumivyöryn. Melkein vuoden vanha uutinen on tulkittu uudeksi. Olen nähnyt noin viidentoista Facebook-kaverini seinällä.

28 vuotta vanha metallibiisi matkalla Ruotsin listaykköseksi!


"Ruotsalaiset metallifanit yrittävät saada Anvil-yhtyeen Metal on Metal -kappaletta maansa singlelistan kärkeen jouluksi. “Anvil Aid” -nimellä kulkeva kampanja yllyttää ihmisä ostamaan kyseisen kappaleen digitaalisena iTunesista, jolloin myynti otetaan huomioon virallista singlelistaa kootessa. Eilen alkanut kampanja tuntuu toimivan: jo 7000 ihmistä ovat ostaneet kyseisen biisin yhdeksän kruunun hintaan, ja kappale meni heti iTunesin listan kärkeen.

Kampanjan tarkoitus on estää jokavuotisen Idols-kilpailun joulusingleä täyttämästä jälleen kerran ykköspaikkaa muovisella kertakäyttömusiikilla. Sama temppu nähtiin viime jouluna Britanniassa, jossa Facebook-kampanjalla saatiin Rage Against The Machine -yhtyeen vuoden 1992 biisi Killing in The Name Brittilistojen kärkipaikalle." (rytmi.com)
18:33 - 17.12.2010

Otsikkoa voisi vääntää vaikka muotoon "Vuoden vanha uutinen matkalla Facebookin listaykköseksi!".

Tulee mieleen Spede Shown sketsi vuodelta 1985. Siinä Hannele Laurin esittämä hahmo ostaa uuden jääkaapin. Pian ovikello soi ja sisään marssivat Speden, Simo Salmisen ja Vesa-Matti Loirin esittämät koemaistajat. He vierailevat Laurin luona kahden viikon ajan testaamassa jääkaapissa säilytettävien ruokien lämpötiloja. Niin kuin ostosopimuksessa mainitaan.

Kannattaisi aina lukea se pienellä painettu teksti. Tässä tapauksessa Rytmi.comin Anvil -uutisen päivämäärä.


Monille voi myös Anvilista tulla Spede Show mieleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti