keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

Juhannuskuvia Vepsästä

Juhannus sujui rauhallisissa merkeissä Vepsän saaressa Turun saaristossa. Samassa paikassa olen viettänyt niin monta keskikesän juhlaa, ettei meinaa enää laskuissa pysyä. 

Keli oli sekin erinomainen. Toista oli vuosi sitten, jolloin kiusana oli navakka tuuli. Mökkitarassilla sai pitää peittoa harteilla, jotta jotenkuten tarkeni.

Siihen nähden, että Vepsä on helppo päivä- ja yöpymiskohde muulloinkin kuin juhannuksena, oli saaressa yllätävän hiljaista. 

Aattona ensimmäisellä, Turusta kello 11 lähtevällä vesibussilla, saapui jonkun tiedon mukaan 135 ihmistä. Mutta koska paatti tuntui olevan käytännössä täynnä, veikkaukseni olisi enemmän. Myös päivän muilla lähdöillä rantautui jengiä, mutta samaa tahtia sitä myös lähti. 

Lauantaina oli vieläkin rauhallisempaa. Viimeisen vesibussin poistuttua kello 18, ei saareen jäänyt juuri muita kuin mökkiläisiä. 

Vepsän mökkien menekki oli tänä vuonna ennätyksellisen kehno. Vielä juhannusviikon alkupuolella myymättä oli noin puolet. Nappasin omani mökkien tullessa irtopäivämyyntiin maanantai-iltana. Tiedä sitten syytä huonoon menekkiin, ehkä yleinen taloustilanne ja vuosittain kohonnut viikkohinta ovat kiristäneet kukkaronnyörejä. 







Luontokuvauspuoli ei juhannuksena kukoistanut, mutta sain napsittua fotoja linnuista ja varsinkin eräästä kalalokin poikasesta. Olen ennenkin huomannut, etteivät tämän lajin emolinnut juurikaan katsele jälkikasvunsa perään, joten kaveri sai rauhassa ihmetellä ympäröivää maailmaa.





Juhannusaattona Vepsän ravintolassa musisoi minulle tuntematon Make Tommila. Kotisivujensa mukaan mies on etenkin Rauma-Pori-akselilla ahkeroiva trubaduuri. 

Cajun-rumpua lyöneen kaverin kera duon kappalevalikoimassa oli suomalaisia kevyn musiikin ja rokin helmiä kuten Juice Leskinen Slamin Viidestoista yö





perjantai 19. kesäkuuta 2026

Veera juhannusneitona

Kävin juhannuksen alla Turun Ruissalon Saaronniemessä kuvaamassa kaarinalaisen mallin Veeran kanssa. 

Tapasin Veeran ensimmäisen kerran viime vuoden kesäkuussa Vepsän saaressa. Siellä järjestettiin Suomen Festivaalimissi 2025-kuvaukset, jonne minua pyydettiin yhdeksi kuvaajaksi. Se sopi oikein mainiosti, koska kesälomakin sattui olemaan juuri tuolloin. 

Loppuvuodesta huomasin, että Veera oli valittu Vuoden 2025 Lumikuningattereksi. Turun Seutusanomien organisoiman Lumikuningattaren johtama paraatikulkue sytytti Yliopistonkadun jouluvalot. En huomannut kysyä mitä muuta ilon ja valon valtiatteren titteliin on kuulunut.  

Ruissalossa oli kuvauspäivänä aivan hillitön tuuli. Lämpötila oli sentään kesälukemissa, mutta tuulta saattoi kutsua jopa haittaavaksi. Veeran hiukset hulmusivat vähän joka suuntaan, mutta se toi kuviin mukavaa vaihtelua.  











Suomen Festivaalimissi 2025-kuvauksista voi lukea linkistä https://kaislatuuli.blogspot.com/2025/07/festivaalimissi-kuvaukset-vepsassa.html

perjantai 12. kesäkuuta 2026

Kesäkuuta kasvitieteellisessä

Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha on viime vuosina kuulunut allekirjoittaneen tärkeimpiin kuvauspaikkoihin Ruissalon saarella. Ei niinkään sisäpuutarha rakennuksineen, vaan ulkoalue ja etenkin lummelammikot.

Lammikoissa asustelee vihersammakoihin kuuluvia ruokasammakoita. Haitallinen vieraslaji on levinnyt sinne todennäköisesti ihmisen toimesta, eli joku on tuonut lampiin niitä. 

Ilmeisesti tällainen kyseenalainen toiminta on toisille hauskaa ajanvietettä. Onhan akvaariovesiäkin kipattu ainakin Paimion Ankkalampeen, jolloin sen valtasi rihmakasvusto ja koko lampi piti tyhjentää. 

Myös Raision tekojärven Haunisten altaan keltalammikki on jonkun älypään toiminnasta johtuvaa. Kaunis kasvi sinänsä, mutta ei kuulu siihen ympäristöön. 

Maanantaina, kesäkuun 1. päivänä kasvitieteellisen perimmäisessä lummelammikossa oli tämän näköistä. Ruokasammakkoja suorastaan kuhisi kasvuston seassa. Uiskentelipa siellä rantakäärmekin. Metsäkauris puolestaan hinkkasi takapäätään etäämmällä lammikosta. 








Eilen kasvitieteellisessä käydessäni sinne oli ilmestynyt lammasaitaus. Sisällä pötkötti vierekkäin neljä pörröistä lammasta. Jos on tottunut valkoisiin määkijöihin, saattaa näiden väritys yllättää.

Eläimet olivat pakkautuneet aivan portin ääreen. Aidassa oli luki ukaasi "Älä ruoki lampaita" sen verran isolla, että infon luulisi menevän perille. 

Lummelammikkoon oli puolessatoista viikossa ilmaantunut kaikenlaista kasvia ja röhnää. Ei varmaan mene kauan, kun lätäkkö on niin täynnä kasvimassaa, ettei vettä enää juurikaan näy. 

Ruokasammakoiden äänekäs kurnutus kuului kauas. Silti en nähnyt kuin kaksi yksilöä, vaikka kuinka yritin kuikuilla.  

Erinomaisia fotoja ottava raisiolaiseen harrastajakuvaaja Juha Naukkarinen tuli polulla vastaan. Hän sai hiljattain tallennettua sammakkoa syövän rantakäärmeen. Upea kuvasarja, jollaisen haluaisin itsekin joskus todistaa kameran kera. 








torstai 11. kesäkuuta 2026

Luontokuvausta alkukesäisessä Vepsässä

Viime sunnuntaina lähdin vesibussi MS Lilyn kyydissä valokuvausreissulle Turun kaupungin ulkoilkusaarelle Vepsään.  

Samaiselle päivälle soviteltiin paria muutakin vaihtoehtoa. Kun niistä ei tuntunut tulevan yksimielisyyttä, oli valintani Vepsä. Sinne pääsee Aurajoesta vesibussilla kolme kertaa päivässä. 

Tunnin matkan päässä keskustasta sijaitseva Vepsän saari oli ennen edullinen päiväkäyntikohde. Nykyään vesibussilipun hinta on kohonnut sellaiseksi, että moni joutuu jättämään lystin väliin. Ikävä homma, sillä alunperin saari on tarkoitettu vähävaraisille kaupunkilaisille. Monilla tuttavillanikaan ei ole varaa lähteä Vepsään, saati käyttää saaren ravintolapalveluja. 

Minua harmittaa eniten vesibussin kausikortin poisto. Ostin läpyskän monina kesinä, ramppasin Vepsässä todella ahkerasti ja kannoin rahaa saaren ravintolaan. Kun korttietu poistettiin, poistin minä ravintolassa käymisen. En ole vesibussin juomiinkaan enää koskenut kuin äärimmäisessä hädässä.  






Luontokuvauskohteena Vepsä on ehtymätön aarreaitta. Parin tunnin kiertely 17 hehtaarin saarella toi hien pintaan ja satoja kuvia muistikortille. 

Alkukesällä Vepsässä on valtavasti lintuja. Tarkoitukseni olikin kuvata kaikenlaisia siipiveikkoja. Tähtäimessä olivat etenkin meriharakat, kalalokit, valkoposkihanhet ja haahkat. 

Loppuaika meni jutellessa viime vuonna Vepsän löytäneen etätyöntekijän kanssa. Kaveri oli hiljattain saapunut saareen ja kovasti tyytyväinen kesäparatiisiinsa. 

Tätä kirjoittaessani mieleen juolahti erään jo eläköityneen postimiehen sanat. "Kun on kerran Vepsässä käynyt, on se silloin jo nähty!". Käsittämätöntä, että joku voi ajatella noin.