Juhannus sujui rauhallisissa merkeissä Vepsän saaressa Turun saaristossa. Samassa paikassa olen viettänyt niin monta keskikesän juhlaa, ettei meinaa enää laskuissa pysyä.
Keli oli sekin erinomainen. Toista oli vuosi sitten, jolloin kiusana oli navakka tuuli. Mökkitarassilla sai pitää peittoa harteilla, jotta jotenkuten tarkeni.
Siihen nähden, että Vepsä on helppo päivä- ja yöpymiskohde muulloinkin kuin juhannuksena, oli saaressa yllätävän hiljaista.
Aattona ensimmäisellä, Turusta kello 11 lähtevällä vesibussilla, saapui jonkun tiedon mukaan 135 ihmistä. Mutta koska paatti tuntui olevan käytännössä täynnä, veikkaukseni olisi enemmän. Myös päivän muilla lähdöillä rantautui jengiä, mutta samaa tahtia sitä myös lähti.
Lauantaina oli vieläkin rauhallisempaa. Viimeisen vesibussin poistuttua kello 18, ei saareen jäänyt juuri muita kuin mökkiläisiä.
Vepsän mökkien menekki oli tänä vuonna ennätyksellisen kehno. Vielä juhannusviikon alkupuolella myymättä oli noin puolet. Nappasin omani mökkien tullessa irtopäivämyyntiin maanantai-iltana. Tiedä sitten syytä huonoon menekkiin, ehkä yleinen taloustilanne ja vuosittain kohonnut viikkohinta ovat kiristäneet kukkaronnyörejä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti