Helmikuussa Forum Marinumissa Turussa aukesi näyttely, joka käsittelee suomalaisia sukellusveneitä. Nykysuomalainenhan on tuttunut siihen, ettei sellaisia olekaan. Kun historiaa penkoo hieman taaksepäin, huomaa olevansa pahasti väärässä.
Allekirjoittaneen piti mennä näyttelyyn jo talvella, mutta asia venähti peräti viime sunnuntaihin saakka. Lipun Forum Marinumiin sai Turun päivän kunniaksi puoleen hintaan ja samalla tuli koluttua muutkin näyttelytilat läpi. Parempi myöhään kuin ei ollenkaan.
Crichton-Vulcanin telakka rakensi 1930-luvulla sitten Aurajoen suussa neljä viidestä sukellusveneestä, jotka olivat Suomen merivoimien käytössä. Näyttely kertoo sukellusveiden toiminnasta Suomessa niin sodan kuin rauhankin aikana.
Suomalaiset sukellusveneet eivät ole seilanneet enää vuoden 1944 jälkeen, jolloin ne varastoitiin Suomenlinnaan. Pariisin rauhansopimus vuonna 1947 kielsi Suomen merivoimilta sukellusveneet ja Vetehis-luokan veneet.
Neuvostoliiton hajottua 1991 Suomi irtisanoi sopimukset. Merivoimat saisivat jälleen hankkia sukellusveneitä, mutta kalleutensa ja maanpuolustuksellisen tarpeellisuutensa takia niihin ei ole investoitu. Ainoa suokellusvene Suomessa on 1933 valmistunut ja vuodesta 1973 Suomenlinnassa museonähtävyytenä oleva Vesikko.
Moni muistaa 80-luvun lopulla matkailukäytössä olleen Ranuan sukellusveneen. Sameassa järvessä näkyvyys oli miltei olematonta, joten bisneskin kuihtui varsin nopeasti. Helsingissä ihmeteltiin seuraavalla vuosikymmenellä neuvostoliittolaista Juliet -luokan K-77 -sukellusvenettä, jonka entinen presidentin vävy, liikemies Jari Komulainen toi sinne turistipyydykseksi.
Turussa Pansion telakalla rakennettiin 80-luvun lopulla muutama sukellusvene turistikäyttöön. Nykyään ainakin kaksi näistä keltaisista sukellusveneistä on Kanarian saarilla. Vuonna 2009 näin sellaisen Gran Canarialla Puerto Moganin satamassa. Talvella 2013 olin vastaavan kyydissä Lanzarotella Puerto Calerossa. Hieno kokemus olikin.
Kommodori (evp) Kai Varsion sukellusveneaiheinen postimerkkikokoelma on ensimmäistä kertaa julkisesti esillä. Isompaa tavaraa edustavat muun muassa merenpohjasta nostetut sukellusveiden osat, Raisiossa 90-luvun alussa valmistettu turistisukellusvene ja runsaat valokuva- ja filmimateriaalit.
Rauma-Repolan telakka rakensi 80- luvulla kaksi Mir sukellusvenettä
VastaaPoista